tag:blogger.com,1999:blog-35337041711121407812024-03-13T18:44:57.076+02:00Imago ja osaamisen markkinointiMietitkö miten tuoda osaamisesi ja persoonasi esiin oikealla tavalla? Henkilöbrändäyksellä saat vauhtia unelmien työpaikan löytämiseen tai oman yrityksen perustamiseen. Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.comBlogger51125tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-77496563513825126642016-12-31T07:29:00.000+02:002016-12-31T07:29:53.339+02:00Mikä tekee ihmisestä onnellisen?
Näin vuoden
lopussa on aina hyvä tehdä jonkinlainen tilinpäätös menneestä vuodesta. Tähän
vuoteen on mahtunut mielenkiintoisia uusia tuttavuuksia, mutta myös pettymystä
ja luopumisia. Se palautti minut ElämänTimantti® konseptin sloganiin: ”Onnellisuus
on oikeita valintoja”. Mikä tekee ihmisestä onnellisen?
Joulukuun puolessa välissä järjestettiin Talihallissa Helsingissä squash näytösottelu.Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-80508529357031890512016-12-21T08:04:00.000+02:002018-11-29T10:11:56.310+02:00Työmarkkinoille luvassa kahden luukun loukku
Julkaisten tämän blogin uudestaan 29.11.2018, koska näyttää siltä, että nyt sosiaaliturvan kokonaisuudistus alkaa näkyä julkisuudessa ja nousee ilmeisesti yhdeksi tärkeäksi vaaliteemaksi kevään 2019 vaaleissa.Kuten olemme saaneet lehdistä lukea sekä Suomessa että varsinkin Englannin Universal Credit mallin vaikuttavuus ei ole mennyt ihan nappiin.Uuden työn murroksessa tulisi muistaa myös Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-49159607740986741522016-11-28T12:37:00.000+02:002016-11-28T12:37:45.716+02:00Riskinotto kannattaa hyperkilpailussaOlen mielenkiinnolla seurannut tämän vuoden Englannin X Factoria sekä Saara Aallon huikeaa taistelua viikko viikolta. Viikolla 8 alkaa kisaväsymys varmasti painaa ja samalla pitäisi pystyä lataamaan vielä jotain uutta pöytään. Tällä viikolla minua puhutteli esityksistä eniten Saaran Winner Takes It All ja Matt Terryn Alive.
Saara on ollut hyvä kautta linjan, mutta nyt hänen versionsa Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-8266033781307964932016-11-21T10:50:00.001+02:002018-05-07T13:07:38.515+03:00Profilointi ja data-analytiikka työllisyydenhoidossaMuutama vuosi sitten Helsinki juhli maailman muotoilupääkaupunkina, World Design Capital 2012. Yksi hankkeista oli My e-Design ja Talent Studio. Näin jälkikäteen ajatellen, Sosiaalivirasto taisi olla hyvinkin aikaansa edellä: vasta nyt, vuonna 2016 Suomessa on herätty Big Dataan ja MyDataan. Profiloinnista on alettu puhua enemmän sekä markkinoinnissa että julkisella sektorilla. Helsingissä mm. Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-90454055825755013052016-11-12T12:10:00.000+02:002016-11-12T12:10:04.039+02:00Miten yhdistää unelmien työ ja asiakaslähtöinen liiketoimintaHenkilöbrändäyksen yhteydessä kuulee usein kysyttävät: mistä sinut tunnetaan? Arvolähtöisessä henkilöbrändäyksessä lähdetään kysymyksestä: mistä sinä haluat tulla tunnetuksi? Ero on pieni, mutta merkittävä. Antakaahan kun selitän.Perinteinen ammatillinen identiteetti rakentuu pitkälle työelämätaitojen tai toimialojen ympärille. Se on laatikkoleikki, jossa tulevaisuutemme halutaan määritellä Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-68814634413602313572016-11-06T19:29:00.006+02:002016-11-06T19:29:51.899+02:00Haavoittuvuus työelämässä - voiko johtaja olla haavoittuva?
Kun kuulet sanan haavoittuvuus, tuleeko mieleesi ensimmäisenä tietoturva vai inhimilliset tunteet? Onko haavoittuvuus heikkoutta ja voiko työpaikalla olla haavoittuva?
Olen vuoden verran pohtinut tunteiden paikkaa työelämässä. Kesällä löysin professori Brené Brownin kirjat ja kiinnostuin hänen tavastaan lähestyä analyyttisesti aihetta kvalitatiivisen tutkimuksen kautta (grounded theory). Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-3126719326603506122016-05-30T10:33:00.000+03:002016-05-30T10:33:05.777+03:00Henkilöbrändäyksellä arvot näkyviksi
Törmään usein kysymykseen, mitä ihmettä arvolähtöinen henkilöbrändäys oikein on. Yritän sitä hieman tässä avata.Arvot ohjaavat jokapäiväistä toimintaamme. Ne ovat elämämme moraalinen koodisto ja teemme valintoja niiden perusteella. Ne kertovat meistä ja motiiveistemme. Millaiset ovat Sinun arvosi?
Arvoja voi lähestyä useammalla tavalla. Aiemmassa kirjoituksessani Miten istuu Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-25399976387402086302015-04-23T11:05:00.000+03:002015-04-23T11:12:48.844+03:00Henkilöbrändäys ja aitous
Jostain syystä
henkilöbrändäys nähdään edelleen vähän epäaitona ja turhanpäiväisenä touhuna. Puhumme usein henkilöbrändin
rakentamisesta tai imagon kiillotuksesta. Pohdimme miten hyvin luotu brändikuva
vastaa todellisuutta. Entä jos puhuttaisiinkiin omiin arvoihin nojaavan itsensä näköisen elämän luomisesta ja brändin kehityssuunnasta?
Luota vaistoosi ja kuuntele sydäntäsi .Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-77631839608920097352015-04-21T12:31:00.000+03:002015-04-21T14:36:27.480+03:00Kati Jaakonen - nainen Hellapoliisi® tavaramerkin takanaTavaramerkki on yksi tapa hyödyntää henkilöbrändiä. Ruokakirjailija ja nettipersoona Hellapoliisi resepteineen on tuttu monelle kiireisille perheenäideille. Hellapoliisi.fi sivustolla on kuukausittain noin 200 000 uniikkia kävijää sekä noin 26,000 Facebook tykkääjää ja 9,400 Twitter seuraajaa. Piirretty kasvollinen logo ja selkeä pinkki-musta värimaailma sai minut Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-62623531722922845522015-04-15T13:48:00.000+03:002015-04-15T13:48:11.934+03:00Henkilöbrändi luo kilpailuetua ja suojaa osaamista
Brändipääomaa ja tavaramerkkejä pohdittaessa on hyvä erottaa henkilöbrändin merkitys erilaisissa käyttötarkoituksissa. Tässä kirjoituksessa tarkastelen asiaa erityisesti tunnettuutta omassa ammatissaan hyödyntävien henkilöiden näkökulmasta. Kirjoitus on alunperin julkaistu ElämänTimantti® ja henkilöbrändit digiajassa –blogissa 12.3.2010. Tässä hieman päivitetty versio:
HenkilöbrändiHeli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-86171873421708766402015-04-13T19:03:00.000+03:002015-04-13T19:05:20.582+03:00Millainen on hyvä artistibrändi? Artistibrändäys ja tavaramerkit ovat esillä 27.4.2015 Helsingissä Maailman henkisen pääoman päivän seminaarissa. Johdantona tulevaan pieni katsaus artistibrändeihin liiketoiminnan näkökulmasta. Kirjoitus on julkaistu aiemmin ElämänTimantti ja henkilöbrändit digiajassa -blogissa. Tulevissa kirjoituksissa pureudun syvemmin brändipääomaan erilaisten Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-21820342185342502712015-04-09T23:07:00.000+03:002015-04-09T23:07:08.350+03:00Sarja henkilöbrändin eri näkökulmistaTätä blogia on tullut kirjoiteltua säännöllisen epäsäännöllisesti, joten nyt on aika saada siihen muutos.
Ajattelin toteuttaa seitsenosaisen sarjan henkilöbrändin eri näkökulmista alkaen heti ensi viikolla.
Sarjan jokaisessa osassa käsittelen teemaa vähän eri näkökulmista: millainen on henkilöbrändin arvonmuodostus, voiko henkilöbrändi olla stigmatisoiva, onko henkilöbrändi julkkis&Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-29948876729128503512015-03-11T15:07:00.000+02:002015-03-11T15:08:35.639+02:00Aito vai feikki – ja miten henkilöbrändiä kontrolloidaan?
Aika ajoin törmään
seuraaviin kysymyksiin: miten
henkilöbrändi rakennetaan ja onko julkkisten henkilöbrändi aito vai feikki, ja
miten brändiä voi hallita tai kontrolloida.
Tapaan vastata
tähän, että voiko elämää kontrolloida tai hallita. Henkilöbrändi kun perustuu oikeasti
ihmisen identiteettiin, joka elää ja
kehittyy ajassa.
Ympäristömme
muuttuu yhä nopeammin. Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-61519303215003706542014-06-14T22:11:00.001+03:002014-06-14T22:12:53.243+03:00Digitaalinen ensivaikutelma on uuden ajan kädenpuristus
Ennen somea ensivaikutelman sanottiin muodostuvan ulkoisesta olemuksesta, hymystä ja kädenpuristuksesta. Niin, ja tietysti katsekontaktista: suoraan silmiin ja ystävällisesti hymyillen.
Nyt ensivaikutelma on siirtynyt ainakin osittain digitaalisen mediaan. Työnhakijan CV:n lisäksi nopea ensivaikutelma syntyy lisäksi annetuista some-profiileista tai hakukoneosumista. OlettekoHeli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-39691361190849473902014-03-12T11:33:00.000+02:002014-03-12T11:44:28.178+02:00Mikä ihmeen Smoukahontas? Suomalaisen Sara Marién maaliskuussa 2014 julkaisemat nettivideot ovat kiertäneet sosiaalisessa mediassa kulovalkean lailla. Ensin huomiota herätti sujuvalla aksentilla puhuttu monikielinen video, jossa näytettiin miltä vieraat kielet kuulostavat kieltä osaamattoman korvissa. Eihän hän oikeasti niitä kieliä puhunut, mutta foneettisesti erittäin vakuuttava ja Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-44522077938079868602014-03-02T23:29:00.000+02:002014-03-02T23:29:48.748+02:00Henkilöbrändäys on elämän designiaHenkilöbrändäyksestä on puhuttu paljon työnhaun yhteydessä. Itse olen pyrkinyt välittämään holistisempaa näkemystä aiheesta - joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä. Henkilöbrändäys liittyy usein elämän muutoskohtiin, jolloin olemme uuden edessä, eikä valmista toimintamallia ole. Arvot ja eletty elämä antavat suuntaa tulevalle, henkilöbrändäysprosessissa luomme ammatillisen nahkamme Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-10583131815106329162013-05-01T11:36:00.000+03:002013-05-01T11:42:28.942+03:00Pääasia on pääasia - osaamisella vai hiustyylillä uralla eteen päin?
Talouselämä julkaisi 26.4.2013 neljännentoista kerran Päättäjänaiset-selvityksen, jossa listattiin 100 Suomen yritysmaailman vaikutusvaltaisinta naista. He edustavat laaja-alaisesti hallintoa, järjestöjä, tiedettä ja taidetta ja heillä on yritystalouteen liittyvää valtaa tai vastuuta.
Arviointikriitereinä selvityksessä käytettiin seuraavia tekijöitä:
työn ja johdetun Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-72363258787177140552013-03-17T12:15:00.001+02:002013-03-17T12:15:53.357+02:00Naiset, kunnianhimo ja tykkäämistalousFacebookin operatiivinen johtaja, COO Sheryl Sandberg on kirjoittanut mediassa paljon kohua nostattaneen kirjan Lean In sekä perustanut sen ympärille muutosta edistävän yhteisön. Joidenkin mielestä kyseessä on ehkä feministinen pamfletti, mutta itse haluaisin tarkastella asiaa laajemmin naisten oman ammatillisen kunnianhimon, valintojen sekä menestymisen kautta.
Naisten urakeskustelussa Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-35032603150436244612012-12-17T10:22:00.000+02:002012-12-17T10:22:00.005+02:00Kuka hyödyntäisi henkilöbrändiä?Paljon puhutaan henkilöbrändin rakentamisesta, mutta kuka sitten niitä vaivalla rakennettuja henkilöbrändejä hyödyntää tai kuka niistä hyötyy? Missä on Suomessa Personal Brand Leverage? Ehkä on hyvä pohtia tämän kysymyksen kautta henkilöbrändäyksen olemusta ja tavoitteita hieman tyypillisestä viestintäpainotteisesta näkökulmasta poiketen.
Henkilöbrändit työsuhteessa
Jos ajatellaan Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-77653338189099337672012-07-20T20:31:00.000+03:002012-07-20T20:31:23.943+03:00Oman osaamisen markkinointi ja itsensä työllistäminenViimeisen vuoden aikana itsensä työllistäjien asema on puhuttanut paljon. Mediassa on puhuttu myös pakko- tai näennäisyrittäjyydestä. Menemättä käsitteiden määritelmiin syvällisemmin, tarkastelen tässä oman osaamisen markkinointia itsensä työllistäjän näkökulmasta.
Oman osaamisen markkinoinnista puhutaan usein työnhaun yhteydessä, jossa tavoitteena on työsopimus ja työpaikka. Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-3461576355598408222012-06-23T13:31:00.001+03:002012-06-23T14:42:17.280+03:00Henkilöbrändäys osana urasiirtymääHenkilöbrändäyksestä puhutaan Suomessa usein työnhaun yhteydessä tai asiantuntijamaineen rakentamisessa. Luettuani INSEADin organisaatiokäyttäytymisen ja johtamisen professorin Herminia Ibarran kirjan Working Identity - Unconventional Strategies for Reinventing Your Career (Harvard Business School Press, 2003) alan olla yhä vakuuttuneempi siitä, että henkilöbrändäys tulisi nähdä strategisena Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-48511143244637408942012-06-10T13:36:00.001+03:002012-06-10T13:36:52.542+03:00Mikä oikeastaan on johtajabrändi ja miten sellaiseksi tullaan?Välillä tuntuu että koko henkilöbrändäyskeskustelu on mennyt puheeksi sosiaalisen median profiileista tai hakukoneoptimoinnista. Siitä ei kuitenkaan ole kysymys. Löysin vuodelta 2008 mielenkiintoisen Dave Ulrichin ja Norm Smallwoodin haastattelun, joka kiteyttää todella erinomaisesti, mistä on kysymys.
"Henkilökohtainen johtajabrändi on sitä, että omilla yksilöllisillä vahvuuksillasi tuot Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-70623423003196992772012-02-02T12:42:00.004+02:002012-02-02T12:46:23.576+02:00Mitä eroa on imagolla ja henkilöbrändillä?Vuoden 2012 presidentinvaaleista on kehittynyt ennennäkömätön markkinointikampanja. Kaksi hyvää ehdokasta yrittävät valloittaa enemmistön sydämet. Tässä kampanjassa kannatusjoukkojen luovuus on päässyt valoilleen mitä moninaisimmin keinoin - on Haaviston kannattajien Finlandia Flashsmobia, Niinistöllä mm. Pahvi-Saulia tai Café Niinistöjä. Vahvasti näyttää siltä, että näistä vaaleista on tulossa Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-38202603599560977942012-01-16T11:31:00.000+02:002012-01-16T11:31:57.913+02:00Miten istuu henkilöbrändäys suomalaiseen arvosceneen?Viime päivät olen pyöritellyt ajatuksia suomalaisesta arvomaailmasta ja miten henkilöbrändäys siihen oikein istuu. Päädyin kysymään kaksi kysymystä:
1. Millainen on suomalainen arvomaailma ja mikä on sen viitekehys
2. Mitä henkilöbrändäyksellä oikeastaan ymmärretään
Itseasiassa molemmat sanat - sekä brändi että arvo - voidaan ymmärtää hyvin monella tavalla. On siis hyvä ensin määrittää, mitä Heli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3533704171112140781.post-42179225535125868992012-01-11T10:30:00.001+02:002012-01-11T11:23:31.036+02:00Osaaminen, esteettinen ja atleettinen kompetenssiKilpailun koventuessa työmarkkinoilla on keskusteluun tullut mukaan myös työnantajan odotukset työntekijän ulkonäköä kohtaan sekä työnhakutilanteessa että palveluyritysten yrityskuvan hallinnan kannalta. Vuonna 2010 sveitsiläispankki UBS kohautti tarkasti yksilöidyllä yli 40-sivuisella ohjeistuksella työntekijän ulkoisesta olemuksesta. Paria kuukautta myöhemmin pankki kuitenkin taipui keventämäänHeli Sirkiähttp://www.blogger.com/profile/01927513301505953799noreply@blogger.com0