18.9.2010

Onko osaajaa ilman verkkoidentiteettiä?

Osallistuin eilen Dimeken koulutuspäivään Sosiaalinen media yhteistyön, uusien ilmaisumuotojen ja identiteettien rakentajana. Päivän aikana käytiin keskustelua mm. tietotyöläisen itsensä johtamisen keinoista ja verkkoidentiteetin hallinnasta.

Verkkoidentiteetin lisäksi käsittelimme myös multitaskingin haasteita ja sosiaalisten objektien käyttöä projektihallinnassa. Tajusin, että työelämä on todella muuttunut radikaalisti ja vaatii olennaisesti uusia taitoja, erityisesti osaamisintensiivisillä aloilla. Havahduin siihen, miten tärkeä kilpailutekijä verkkopresenssi on oman asiantuntijuuden markkinoinnissa ja uran edistämisessä. Oikeasti.


Miten saat asiantuntijan maineen?

Asiantuntijuutta on monenlaista. Yleensä julkinen arvostus ja maine jonkin alan erityisosaajana määrittyy näiden kautta:


1. Työhistorian ja aseman perustella saavutettu maine, joka kiinnostaa myös valtamedioita.

2. Vahvalla sisällöntuotanto-osaamisella luotu verkkoläsnäolo: tekstiä, videoita, valokuvia. Tähän osaamiseen kuuluu myös sosiaalisen median julkaisemisen tapojen, sääntöjen ja lainsäädännön tunteminen. Myös kirjan julkaiseminen auttaa.

3. Sattuman tai osaamisen kautta Facebook-ilmiöksi tai "meemiksi" nouseminen ja sitä kautta valtavirtajulkisuuteen päätyminen. Esimerkki tästä on Kaivuri-Jukka.


Karu tosiasia on, että sosiaalisen median aikakaudella on osattava kirjoittaa ja kertoa verkossa osaamisestaan tullakseen löydetyksi. Jos et osaa kirjoittaa asiantuntemuksestasi, et oikeastaan ole olemassa google-maailmassa. Koulutuspäivän yksi mielenkiintoisimpia kysymyksiä olikin: voittavatko työmarkkinoilla ne, jotka osaavat digimedian sisällöntuottamisen? Entä miten käy niille, jotka eivät osaa tai halua näitä uusia taitoja omaksua?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti