17.3.2013

Naiset, kunnianhimo ja tykkäämistalous

Facebookin operatiivinen johtaja, COO Sheryl Sandberg on kirjoittanut mediassa paljon kohua nostattaneen kirjan Lean In sekä perustanut sen ympärille muutosta edistävän yhteisön. Joidenkin mielestä kyseessä on ehkä feministinen pamfletti, mutta itse haluaisin tarkastella asiaa laajemmin naisten oman ammatillisen kunnianhimon, valintojen sekä menestymisen kautta.

Naisten urakeskustelussa päädytään hyvin usein keskusteluun siitä, miten kotityöt tulee jakaa tai että naisia syrjitään työelämässä. Entä jos naiset itse ovatkin oman ammatillisen kehityksensä esteitä? Otetaan esimerkiksi vaikka liike-elämä. Kovin usein naiset jo opiskeluvaiheessa valitsevat HR:n, viestinnän tai markkinoinnin. Rahoitus ja myynti, joiden varaan yritysten menestys rakennetaan, jää usein vähemmälle huomiolle. Miksi?

TED Talks puheessaan Sandberg nostaa esiin pari muuta mielenkiintoista faktaa. Ensinnäkin, hän viittaa tutkimukseen, jonka mukaan 57% vastavalmistuneista miehistä neuvottelee ensimmäisen palkkansa ja naisista vain 7%. Toiseksi, miehet ottavat rohkeasti menestyksestään ansiot itselleen, naiset vetoavat ulkoisiin tekijöihin. Miksi?

Nainen ja menestys on usein vaikea yhtälö. Samoin nainen ja ulkonäkö. Kävin eilen mielenkiintoisen keskustelun erään naispuolisen MBA-opiskelijan kanssa aiheesta. Liian usein hyvännäköinen ja tyylikäs nainen koetaan toisten naisten keskuudessa koppavaksi tai uhaksi. Hänestä ei "tykätä". Äitiys jonkin verran helpottaa tilannetta, mutta silloin alkaakin painostava uraäiti-kotiäiti keskustelu. Nainen, kunnianhimo ja tykkääminen on vaikea yhtälö.

Mitä naiset sitten voisivat tehdä toisin? Tässä muutamia ajatuksia, jotka kumpuavat omista kokemuksistani sekä viisaiden mentoroiden vinkeistä:

  • Älä luovuta liian helposti - älä ainakaan etukäteen. 
  • Opettele miesten lajeja - rahoitus, sopimusjuridiikka ja tekniikka ovat opittavia taitoja. 
  • Puhu numerojen kieltä - työelämässä tai yrittäjänä on vaikea menestyä ilman talouslukutaitoa.
  • Unohda mantra naisten organisointikyvystä - tuoko se oikeasti yritykselle lisäarvoa?
  • Ole mukava ja suoraselkäinen - menestyksen haluamisessa ei ole mitään pahaa, mutta tykkättävyys muodostuu sekä tuloksista että inhimillisyydestä! Joskus on myös hyvä sulkea korvat vähättelyiltä tai kritiikiltä, laittaa laput silmille ja kulkea rohkeasti eteen päin: hymyillen ja istumalla oikeisiin pöytiin. 


1 kommentti:

  1. Kimmo Linkama (@klinkama) kysyi Twitterissä yrityksen funktioiden arvottamisen perusteluja ja miksi naisten olisi tärkeää päästä juuri noille posteille. Lupasin vastata blogissa, koska 140 merkkiä asettaa vähän haasteita.

    Ajatus kirjoitukseen lähti, kun selasin lauantaina suomalaisten listattujen yhtiöiden johtoryhmiä ja totesin, että vain yhdessä yhtiössä on toimistusjohtajana nainen. Naisten hallituspaikoistahan on ollut pidempään puhetta. Richard Branson julkaisi Virginin blogissaan 14.3.2013 tämän samaisen videon otsikolla "Women, Work and the Will to Lead" jossa toivoi enemmän naisia johtoon (boardrooms).

    On totta, että meillä on naisia nimenomaan HR, viestintä ja markkinointijohtajina. Kirjoituksessani kuitenkin haastoin naisten omat valinnat nimenomaan like-elämän miehisemmillä alueilla. Jos naiset haluavat vaikuttaa yhteiskuntaan liike-elämän päättäjinä, on siihen paremmat mahdollisuudet, jos hallitsee hyvin myös rahoituksen, juridiikan ja tekniikan.

    Kirjoitan tätä myös omasta kokemuksestani, sillä itse suosin markkinoinnin, kuluttajakäyttäytymisen, yms. opintoja. Globaalissa taloudessa johtaja-asemaan haluavan on väistämättä ymmärrettävä myös yrityksen rahoitukselliset riskit ja niihin vaikuttaminen.

    VastaaPoista