21.5.2010

Lisäarvoa tuova osaaminen palvelualoilla

Samalla kun luen tenttikirjaa osaamisen johtamisesta, niin aloin pohtia mitä oikeastaan on ydinkyvykkyys (core capability) ja mitä on se paljon puhuttu lisäarvo, jota asiakkaille pitäisi tarjota.

Teknologia yrityksissä ydinkyvykkyys on eri asia kuin vaikkapa ravintola-alalla. Leikin ajatuksella, mitä tämä tarkoittaisi catering-yrityksessä. Ostaako asiakas ammattitaitoisen ja kokeneen tarjoilijan iästä riippumatta, vai onko lisäarvo asiakkaalle ehkä ulkokohtaisissa kriteereissä ja kustannuksissa? Mikä on kriittinen tekijä tapahtuman onnistumisen ja asiakastyytyväisyyden kannalta? Mikä on yrityksen brändin ja maineen merkitys, ja missä määrin yksittäinen työntekijä heijastelee yrityksen brändilupausta?

Toisaalta, miten pitäisi suhtautua osaamisen markkinointiin esim. IT-alalla, jossa huippukoodarit voivat olla aikamoisia taiteilijapersoonia. Pitäisikö heidän osaamista markkinoida asiakkaalle ja miten - vai tarjotaanko osaaminen myyntikonsultin kautta? Miten asiakas suhtautuu persoonalliseen oloiseen huippuosaajaan? Entä mitä tapahtuu kun huippuosaaja ja asiakas kohtaavat sosiaalisessa mediassa?

Ehkä yritys onnistuu kääntämään erilaisuuden kilpailuvaltikseen: "meillä arvostetaan persoonallisuuksia, osaaminen ja asiakkaan etu ovat etusijalla". Tai ehkä sovitaan yrityksen sisäiset säännöt siitä, että asiakaskäynnillä voisi vaikka pukeutua vähän siistimmin kuin konttorilla. Tämä on kieltämättä vähän kaksiteräinen miekka, ja olisi mukava lukea jotain tutkimustietoa pukeutumisen merkityksestä osaamisen markkinoinnissa. Niin tai näin - osaamisen markkinointi on kieltämättä paljonkin ajatuksia herättävä aihe. Ota kantaa: mennäänkö tässä jo "minuuden muokkauksen" puolelle vai miten osaamista pitäisi markkinoida?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti