Entisenä väri- ja tyylikonsulttina palaan aina silloin tällöin pukeutumisen maailmaan. Minkäs sitä koira karvoilleen voi. Vuonna 1995 tuntui tärkeältä, mitkä ovat kenellekin juuri "ne parhaat" värisävyt, meikki ja miten "illuusiopukeutuminen imartelee vartaloa". Ajat ovat muuttuneet.
Nyt kiinnostavaa on, miten ulkoinen olemus vaikuttaa ihmisen ja henkilöbrändin positiointiin - miten se vaikuttaa lokeroleikkiin, jota automaattisesti teemme kohdatessamme uusia ihmisiä. Lokeroleikissä määrittelemme salamannopeasti visuaalisten signaalien perusteella kuka tuo henkilö on, mitä hän tekee; onko hän ystävä, vihollinen vai ihan saman tekevä.
Tim Gunnin tyyliohjelma (Tim Gunns Guide to Style) on mielenkiintoinen seurattava sekä tyylivinkkien että ennen kaikkea pukeutumisen psykologisen ja viestinnällisen merkityksen vuoksi. Siinä henkilöt käyvät tunnin aikana melkoisen muodonmuutoksen, jossa tunteet ovat usein hyvinkin herkässä. Tuo ohjelma sai minutkin heräämään toimivan vaatekaapin tärkeyteen.
Mitä tämä tarkoittaa henkilöbrändäyksestä kiinnostuneille? Vaikkapa tällaisia asioita:
1. Tiedosta mitkä ovat vaatteiden ja värien lähettämät viestit
2. Tarkista ovatko ne linjassa brändisi tavoitteiden kanssa
3. Valitse juuri sinun kehollesi parhaiten sopiva tyyli ja värit
Ennen opetin, että huomioikaa kohderyhmänne pukeutumisessa. Nykyään korostan vahvaa omaa tyyliä - kunhan se on tilanteeseen sopivaa. Jos yrittää liikaa miellyttää muita, kadottaa vain itsensä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti