18.10.2010

Henkilöbrändit osa 2: Rautasilta - hyppy sosiaaliseen mediaan!


Eero Leppänen alias Rautasilta on 47-vuotias rovaniemeläinen yhteisöllisen median edelläkävijä. Näin hänen Pecha Kucha esityksensä Sometime2010 -tapahtumassa ja olin todella vaikuttunut! Päätin selvittää hieman lisää henkilöstä Rautasillan takana sekä mihin hänen suuri kansansuosionsa perustuu. Jututin Eeroa heinäkuussa helteisessä Helsingissä.

- Tarve radikaalimpaan elämänmuutokseen alkoi kyteä mielessäni nelisen vuotta sitten, Palkkakehityksen urakatto media-alan opettajana oli saavutettu ja ammatilliset kehitysmahdollisuudet tuntuivat rajallisilta, kertoo Eero. Luova ihminen alkoi kaivata jotain uutta inspiraatiota, muuten leipiintyminen uhkasi kulman takana. - Vuonna 2006 aloin pitämään henkilökohtaista muutosblogia nimimerkillä ”mediaope”. Tuolloin ei vielä tohdittu kirjoittaa oikealla nimellä. Se oli Rautasillan ensimmäinen kosketus sosiaalisen median yhteisöliseen maailmaan. Blogi on tietynlainen evoluutiopolku tähän päivään: kirjoitukset löytyvät blogin arkistosta kuukausittain tai aihealueittain. Mediaopen blogin löysi pian perustamisen jälkeen viestintäkonsultti Kristiina ”MeMe” Pääkkönen, joka tahollaan myös suunnitteli yrittäjyyttä. Näin ajatusten vaihto sekä ensimmäinen sosiaalisen median heimo alkoi muodostua blogikirjoitusten ja kommentointien kautta.

Garage Moviesta se lähti

Samana vuonna markkinoille olivat tulleet ensimmäiset kännykkävideokamerat, joilla periaatteessa kuka tahansa pystyisi kuvaamaan ja tallentamaan nettiin itse tekemiään videoita. Eero oli saanut silloiselta työnantajaltaan uuden videokännykän ja vietti suomalaisen miehen laatuaikaa - autotallissa. Siellä rokkia kuunnellen ja tikkaa heitellen hän sai inspiraaation kuvata uransa ensimmäisen kännykkävideon ja latasi sen You Tubeen. Siitä syntyi kuuluisa garage video: Beer darts and rock´n rol sekä motto ”jos minä pystyn tähän, niin sinäkin pystyt”. - Tuntuihin se hieman naurettavalta, jos vertasi itseään ikä- ja opiskelutovereihin, jotka tekivät oikeita elokuvia tai juontivat tunnettua keskusteluohjelmaa televisiossa. Siitä huolimatta Eero oli vakuuttunut, että tuossa innostuksessa, minkä hän koki oli jotain niin vahvaa, että sitä polkua piti seurata. Päätös oli kypsynyt: oli aika tehdä hyppy yrittäjyyteen.

Yrittäjäksi kasvaminen ja verkoston voima

Yrittäjän ensimmäiset vuodet olivat erilaisia keikkoja freelance-toimittajana sekä kouluttajana. Kilpailu oli kuitenkin kovaa ja freelancerin asema heikko. Jotain oli taas keksittävä. Jotain millä erottua. Eero oli tietyissä piireissä saanut jo mainetta sosiaalisen median edelläkävijänä, joten hän päätti vuoden 2009 alussa rohkeasti erikoistua sosiaalisen median konsulttiyritykseksi. Tämän mahdollisti yhteistyö Kemi-Tornion AMK:n Mopaali-hankkeen kanssa. Toukokuussa 2009 olikin aika vaihtaa kotitoimisto oikean toimistoon ja muiden yrittäjien yhteisöön. Naapurikseen Rautasilta sai KovaKoodarit ja Jyri Ruudun. Heidän osaamisensa täydensivät erinomaisella tavalla toisiaan ja syntyi mm. yrittäjien yhteisöllinen Friendtrepreneur - Ystäväyrittäjyys -nettikonsepti.

SomeTime 2010

Maaliskuussa Eero lupautui Thaimaasta käsin spontaanisti Twitter viestillä pitämään
Pecha Kucha -esityksen yhteisöllisesti tuotetussa SomeTime 2010 tapahtumassa. –Luulin tosin, että kyseessä on 24 hengen kivat kesäkekkerit ja vasta myöhemmin minulle selvisi, että paikalla on parisataa sosiaalisen median tosissaan ottavaa kuulijaa ja mistä Pecha Kuchassa on kyse. Pecha Kucha on formaatti, jossa esitysaikaa on 6 minuuttia 40 sekuntia. Jokaisen esiintyjän käytössä on 20 kuvaa, tasan kaksikymmentä sekuntia kuvaa kohden. Jopa rutinoitunutta esiintyjää jännitti. – Kesken esityksen huomasin kauhukseni, että suuni kuivui jännityksestä ja äänen lähtö oli lähellä. Keidas Saharassa oli Katja Presnalin vesipullo lavan reunalla. Twitterissä yleisö kommentoi reaaliajassa: "On se kova jätkä toi Rautasilta, nyt se juo coolisti vettä kesken Pecha Kuchan!". -Esityksen jälkeen aplodit räjähtivät päälle. Tunne oli aika mieletön.



Aidon henkilöbrändin rakennusaineet

Yrityksenä Rautasilta tarjoaa sosiaalisen median koulutusta, konsultointia, konseptointia sekä ratkaisuja sosiaalisen median intraan. ”Huippuosaamisen” sijaan Eero määritteli vahvuuksinaan paikallisuuden, monipuolisuuden, rohkeuden, elokuvakokemuksen ja innovatiivisuuden. Lisäisin tuohon listaan vielä jalat maassa, auttavainen ja helposti lähestyttävä – kaikki ominaisuuksia, jotka sosiaalisen median yhteisöissä arvotetaan korkealle. –Tämä toiminta on luottamusbisnestä ja paikallisen kulttuurin ymmärtäminen tärkeää. Pienelle Lapin elinkeinonharjoittajalla ei välttämättä ole järkevää mennä kertomaan konsulttikielellä, mitä Starbucks tai joku muu suuren maailman yritys on tehnyt. Vauhdikkaasta Pecha Kucha esityksestä huolimatta Eero on sangen vaatimaton: hänen oli silmiinpistävän vaikea kehua itseään, kun kyselin hänen henkilöbrändinsä vahvuuksia

Yrityksen markkinointia vai henkilöbrändin viestintää?

Sosiaalinen media tarjoaa pienyrittäjälle mahdollisuuden erittäin kustannustehokkaaseen markkinontiin. Rautasilta löytyy Facebookista ja Twitteristä, Vimeolta ja You Tubesta . Yrityksellä on myös kotisivut, blogi sekä SlideShare –tili. Eeron henkilöbrändiin on kuitenkin ehkä eniten vaikuttanut hänen auttavaisuutensa ja vilpitön persoonansa. – "Minkä lupaan, sen teen" ja "Rautasilta tekee asioita, jotka tietää osaavansa" ovat rakentaneet miehen mainetta nyt jo valtakunnalliseksi. – Olen varmaan tehnyt blogissa juuri niin kuin ei pitäisi, eli rakentanut evoluutiopolun omasta blogistani yritysblogiksi. Itse sanoisin päinvastoin: juuri tämä aitous ja inhimillisyys on mielestäni Rautasilta brändin arvokas ydin.

Mikä Rautasillasta tulee isona?
Verkkomedian kehitys tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden ns. kuraattori tyyppiselle henkilölle, joka luo ja koostaa uutisvirtaa. Yksi mahdollisuus on juuri tällainen uudenlainen media-alan yrittäjä, vaikuttaja joka ohjaa median sisältövirtoja. - Toisaalta viihdyn edelläkävijän roolissa, aina askelen edellä, jotta asiakkaiden ei tarvitse hypätä tuntemattomaan. Sekin kuulostaa Rautasillalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti