Keskustelu henkilöbrändäyksen käyttökohteista ja -tarpeista on jakautunut kahtia: toiset näkevät henkilöbrändin julkisuuden henkilöille kuuluvana, toiset taas näkevät sen työnhakuun kuuluvana markkinointina.
Mielestäni se on molempia - riippuu henkilöstä ja tilanteesta. Lisäksi se on myös yksilön maineenhallintaa verkkoympäristössä. Kun työpaikat ja projektit vaihtuvat tiheään tahtiin, ihmisen digitaalinen jalanjälki on sidottava tiukemmin oman osaamisen profilointiin ja maineeseen. Digitaalisessa yhteiskunnassa tulee miettiä, kumpi on tärkeämpää: ammatillinen maine vai kaveriläppä. Mikroyrittäjille ja start-up'eille henkilöbrändäys on kiinteä osa yrityksen myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.
Yksi henkilöbrändäyksen johtavia kansainvälisiä asiantuntijoita, William Arruda, nostaa oheisella videolla hyvin esiin työmarkkinoiden paineet henkilöbrändäykselle: työsuhteiden kesto lyhenee, yhä useampia työpaikkoja menetetään ulkomaille, kilpailu on globaalia. Tämä on haaste, mutta myös mahdollisuus. Globaali talous tarjoaa suuret markkinat myös suomalaisille toimijoille. Osaammeko me sitä hyödyntää?
Why Personal Branding? from William Arruda on Vimeo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti