Niin henkilöbrändeillä kuin yrityksilläkin kehystarinoilla on vahva merkitys. Se kertoo usein tilanteesta, jossa yritys sai alkunsa tai tapahtumasta, joka muutti henkilön elämää. Marimekko, Suunto ja Rapala ovat esimerkkejä kansainvälistyneistä yrityksistä, joilla kaikilla on vahva kehystarina. Samoin Kirsti Paakkasen ja Linus Turvaldsin tarinat ovat hyviä esimerkkejä kehystarinoista, joihin liittyy tietynlainen ongelmanratkaisu. Kirsti Paakkanen sai johdettavakseen kriisiyhtiön ja onnistui kääntämään sen menestykseen. Linus Turvalds taas tunnetaan Linux-käyttöjärjestelmästä ja avoimesta lähdekoodista.
Tarinat syntyvät tai ne voidaan tietoisesti rakentaa. Olennaista on kuitenkin, että ne ovat aitoja. Hyvä kehystarina kertoo, mikä sai henkilön valitsemaan juuri tämän uran tai mitkä tapahtumat edelsivät oman yrityksen perustamista. Hyvä tarina koskettaa tunnetasolla ja sitä voidaan kuljettaa eteen päin yrityksen tai henkilön omien tekojen kautta.
Aivan kuten käsikirjoituksessakin, myös kehystarinassa tulee olla teema. Mihin sinä tai yrityksesi on erikoistunut? Mikä on se punainen lanka, joka kulkee läpi ansioluettelosi tai yrityksen tarjoaman? Kuten draamassa tai dekkarissa, niin myös elämässä ihmisiä kiinnostaa, miksi valitsit juuri tämän työn tai toimialan. Ja mihin olet matkalla.
Usein tarinat liittyvät omiin unelmiin ja valintoihin. Jotta se puhuttelee myös asiakkaita tai suurta yleisöä, sen pitää myös tarjota samastumiskohteita ja inspiraation lähteitä. Hyvä tarina jättää jälkeensä innostuksen tai ihailun kipinän : wow, olipa hieno juttu. Se herättää luottamusta ja rakentaa suhteita, heimoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti