24.7.2011

Työnhausta työn luomiseen

Kesällä on aikaa lukea. Tänä vuonna lukulistallani on ollut mm. Leila Simosen Naiset ja raha, Jukka ja Katri Ojasalon B-to-B palvelujen markkinointi sekä Eckhart Tollen Läsnäolon voima. Kovin erilaisia teoksia, eikö totta?

Itseäni on askarruttanut paljon ihmisten suhde rahaan, tavoitteisiin ja hyvinvointiin. Toisaalta Suomi tarvitsee kasvuyrittäjyyttä, toisaalta stressi ja menestyspaineet kuormittavat ihmisiä. Emmekä me ole kovin yrittäjähenkistä kansaa. Mikä siis neuvoksi?

Jim Collins esittelee kirjassaan Hyvästä paras kolmen ympyrän siilikonseptin. Sosiaalialalle ja voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden siilimalliin hän on ottanut taloudellisen tuloksen tavoittelun tilalle resurssit. Mielestäni konsepti sopii erinomaisesti myös itsensä johtamiseen, työnhakuun tai oman osaamisen markkinointiin ostopalveluina. Ydinkysymykset ovat:

Mistä olemme todella innostuneita?
Missä voimme olla maailman parhaita?
Mikä vaikuttaa resursseihimme?

Rahan tavoittelun sijaan monelle lienee houkuttelevampaa tavoitella optimaalista vapaa-ajan ja rahan suhdetta. Jotkut ihmiset haluavat rikastua - ja se on ihan ok. Mutta toisille on tärkeämpää taloudellinen turvallisuus ja eläkepäivien riittävä toimeentulo sekä riittävä aika virkistymiseen ja tärkeille ihmissuhteille. Oman osaamisen hinnoitteluun ja markkinointiin tulee suhtautua yhtä ammattimaisesti kuin B-to-B palvelujen markkinointiin: on mietittävä, mikä luo kilpailuetua ja miten rakentaa luottamukselliset win-win asiakassuhteet.

Työnhaku on muuttumassa yrittäjämäiseksi työn luomiseksi. Siinä on avuksi henkilöbrändi sekä palveluiden markkinointi ja myyntitaito. Tästä lisää syksyllä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti