Henkilöbrändäyksestä on puhuttu paljon työnhaun yhteydessä. Itse olen pyrkinyt välittämään holistisempaa näkemystä aiheesta - joskus paremmalla, joskus huonommalla menestyksellä. Henkilöbrändäys liittyy usein elämän muutoskohtiin, jolloin olemme uuden edessä, eikä valmista toimintamallia ole. Arvot ja eletty elämä antavat suuntaa tulevalle, henkilöbrändäysprosessissa luomme ammatillisen nahkamme uudestaan. Se ei tapahdu viidessä minuutissa, eikä edes viikossa.
Henkilöbrändäystä voisi kutsua vaikkapa elämän designiksi. Uudelleenmuotoilussa tulee huomioida niin ammatilliset intressit kuin myös taloudelliset ja muut resurssit: millaista elämänlaatua tavoittelemme ja kenen seurassa haluamme aikaamme viettää nyt ja tulevaisuudessa? Henkilöbrändäys on siis paljon enemmän kuin vain työmarkkinoiden markkinointiviestintää. Toki se sitäkin on - ja paljon enemmän. Henkilöbrändäys on halua erottua, rohkeutta kulkea omia polkujaan. Työsuhteessa työntekijä määrittyy usein yritysbrändin kautta. Vaatii suurta rohkeutta johdolta nostaa työntekijöitä henkilöbrändin asemaan. Yrittäjän tai itsensä työllistäjän tapauksessa henkilöbrändäys on luonnollisempaa. Designereilla ja artisteilla se on must.
Brändäys ei kuitenkaan ole vielä markkinointia, eikä markkinointi brändäystä. Brändäys asemoi henkilön mielen kartalla tiettyyn paikkaan, markkinointi tuo sen oikeiden ostajien eteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti