Tapaan vastata
tähän, että voiko elämää kontrolloida tai hallita. Henkilöbrändi kun perustuu oikeasti
ihmisen identiteettiin, joka elää ja
kehittyy ajassa.
Ympäristömme
muuttuu yhä nopeammin. Mediaympäristö on
purskeisempaa ja pirstaloituneempaa.
Imemme vaikutteita eri tahoilta ja joko sulaudumme meitä ympäröivän
yhteiskunnan normeihin tai luomme uutta. Henkilöbrändit ovat usein suunnannäyttäjiä, jotka tarjoavat jotain sellaista, joka
puhuttelee muita ihmisiä, vastaa heidän tarpeisiinsa. Jotain joka kiinnostaa tai johon voimme
samastua.
Otetaan esimerkiksi artistit, muusikot.
Kuten olemme saaneet Voice of Finlandissa nähdä, artistibrändin ydin on
äänessä. On oltava erilainen ja
erottumiskykyinen itse musiikissa, stailaus ja tarina tulevat vasta sen
jälkeen.
Musiikki ja
viihdeteollisuus on liiketoimintaa siinä missä muutkin. Alana se on erittäin kova ja ansaintalogiikat
haastavia. Siksi brändäys ja tuotteistus musiikissa on lähempänä perinteistä
brändimarkkinointia kuin työelämässä. Henkilöbrändäyksessä tulee myös miettiä verkkosivujen visuaalinen ilme: valokuvien kieli, sivuston ja vaatteiden värimaailma sekä käytettävät fontit. Niiden kaikkien tulee olla linjassa henkilön persoonan kanssa ja viestiä haluttuja asioita; henkilön arvoja, missiota ja ammatillisia tavoitteita.
Työnhaun
yhteydessä puhutaan myös paljon henkilöbrändäyksestä. Se on kuitenkin vähän haasteellista, koska
rekrytoinnissa logiikka on erilainen – yritys hakee työntekijäksi tietyt taidot
ja kokemuksen omaavaa henkilöä, ei niinkään tunnettua persoonaa. Joskus liian vahva itsensä korostaminen
yksilönä voi jopa kääntyä itseään vastaan, jos työnantajan edustajalle syntyy
epäilys, että henkilö on kiinnostuneempi oman uran edistämisestä kuin työnantajan
edun ajamisesta.
Kontrollin sijaan puhuisin mieluummin henkilöbrändin johtamisesta. Mutta kuka sitä sitten oikein johtaa; työnantaja, manageri, levy-yhtiö vai henkilö itse?
Työnhakijan henkilöbrändin hallinta taas on pikemminkin taktista fokusointia tiettyihin toimialoihin, yrityksiin ja tehtäviin. Siinä kannattaa profiloida itsensä ratkaisuksi niihin haasteisiin, joita työnantajayrityksillä on. Tämä luonnollisesti edellyttää hieman taustatutkimusta, ihan kuten markkinoinnissa muutenkin. Kun tekee oman osaamisensa hakukoneissa löydettäväksi ja ”tuunaa” Linkedin profiilinsa työnantajan toiveita ja omia tavoitteita vastaavaksi, niin uskoisin sillä pärjäävän hyvin kisassa – ja ehkä olemaan juuri se houkuttelevin ja paras vaihtoehto uudeksi työntekijäksi.
Kontrollin sijaan puhuisin mieluummin henkilöbrändin johtamisesta. Mutta kuka sitä sitten oikein johtaa; työnantaja, manageri, levy-yhtiö vai henkilö itse?
Työnhakijan henkilöbrändin hallinta taas on pikemminkin taktista fokusointia tiettyihin toimialoihin, yrityksiin ja tehtäviin. Siinä kannattaa profiloida itsensä ratkaisuksi niihin haasteisiin, joita työnantajayrityksillä on. Tämä luonnollisesti edellyttää hieman taustatutkimusta, ihan kuten markkinoinnissa muutenkin. Kun tekee oman osaamisensa hakukoneissa löydettäväksi ja ”tuunaa” Linkedin profiilinsa työnantajan toiveita ja omia tavoitteita vastaavaksi, niin uskoisin sillä pärjäävän hyvin kisassa – ja ehkä olemaan juuri se houkuttelevin ja paras vaihtoehto uudeksi työntekijäksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti