30.5.2016

Henkilöbrändäyksellä arvot näkyviksi


Törmään usein kysymykseen, mitä ihmettä arvolähtöinen henkilöbrändäys oikein on. Yritän sitä hieman tässä avata.

Arvot ohjaavat jokapäiväistä toimintaamme. Ne ovat elämämme moraalinen koodisto ja teemme valintoja niiden perusteella. Ne kertovat meistä ja motiiveistemme. Millaiset ovat Sinun arvosi? 




Arvoja voi lähestyä useammalla tavalla. Aiemmassa kirjoituksessani Miten istuu henkilöbrändäys suomalaiseen arvosceneen käsittelin suomalaisia arvoja. Siinä viittasin professori Shalom Schwartzin arvoteoriaan. Se on yksi, universaali ja mitattava tapa lähestyä arvoja.

Toinen tapa on erilaiset listat, joista voi tunnistaa itselleen tärkeitä henkilökohtaisia arvoja. Tällaisia ovat esimerkiksi turvallisuus, terveys, oppiminen ja itsensä kehittäminen, seikkailu, oikeudenmukaisuus, rikkaus, taloudellinen turvallisuus, itsenäisyys, vaikutusvalta, perinteiden kunnioittaminen, jne. Listat ovat epävirallisia, mutta auttavat hyvin omien, itselleen tärkeiden arvojen tunnistamisessa.

Kolmas tapa lähestyä arvoja on miettiä ketkä ovat henkilöt, joita ihailet ja arvostat. Ketkä ovat sinun elämäsi Hall of Fame'ssa? Valitse spontaanisti 3-5 henkilöä, jotka tulevat mieleesi. Mieti jokaisen kohdalla, mitä ominaisuuksia heissä ihailet? Kirjaa ne ylös. Löydätkö jotain yhteistä nimittäjää tai punaista lankaa, mikä heidät yhdistää? Se mitä muissa ihailet, kertoo usein myös omista arvoistasi. Yllättävää mutta loogista, eikö vain?

Jos siis henkilöbrändäys on sisäinen minäsi ulkoisesti ilmaistuna, niin arvot ovat elämäsi kiintopisteitä, joita vastaan peilaat päätöksiäsi ja tekojasi. Ne määrittävät myös muille sitä, kuka olet ja mitä haluat. Siksi niiden ymmärtäminen ja näkyviksi tekeminen on tärkeää 



Arvot ja viestintä

Sosiaalisessa mediassa johtopäätöksiä vedetään ulkoisesta olemuksesta hyvinkin nopeasti. Kertooko sinun some-persoonasi todellisista arvoistasi ja viestiikö se niitä asioita, joita kohti olet matkalla?

Kun itse tein arvoharjoituksen, huomasin miten vaikeaa on luopua ajatuksesta, että pitäisi pukeutua niin, että tulisi hyväksytyksi tietyn yleisön taholta. Imagokonsulttina olin oppinut varsinaiseksi kameleontiksi. Mietin miten minun tulee sopeuttaa omaa pukeutumistani. Lopulta opettajani ja mentorini sai minut pysähtymään kysymällä: mutta kuka SINÄ olet?

Omat arvoni tai brändiattribuutit ovat rohkea, luova ja hauska - sekä yrittäjähenkinen ja hyväsydäminen. Myös terveys ja aitous ovat tärkeitä arvojani. Silti koen vaikeaksi tuoda niitä kuvien kautta näkyväksi. Ehkä kuulun siihen ikäluokkaan, jolle on iskostettu mieleen, miten tulisi käyttäytyä tai pukeutua, mikä on sopivaa ja mikä ei. Kuitenkin luova ihminen on leikkisä ja kokeilunhaluinen. Jos olet luova ja itseohjautuva, ei kannata näyttää kiltiltä ja kuuliaiselta. Se antaa vain väärän kuvan ja johtaa myöhemmin konflikteihin.  

Onnistuneessa henkilöbrändäksessä kaikki viestintä on linjassa henkilön omien arvojen kanssa: ulkoinen olemus, sosiaalisen median profiilit ja statuspäivitykset, valokuvat ja tuotteet tai palvelut. Rehellisesti määritetyt arvot ja niiden johdonmukainen viestiminen on tärkeää oman hyvinvointimme kannalta. Se voimaannuutta ja antaa itseluottamusta. Samalla se puhuttelee juuri oikeanlaisia sidosryhmiä; sellaisia jotka ovat jo lähtökohtaisesti samalla aaltopituudella ja siten todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistamme, palveluistamme tai työpanoksestamme.

Jos tämä herätti kiinnostuksesi, niin ota rohkeasti yhteyttä ja keskustellaan kuinka voisin auttaa sinua tai yritystäsi tekemään arvot näkyviksi. 

Tekemällä arvosi näkyviksi, löydät helpommin oikean yleisösi. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti