Henkilöbrändi käsitettä voi lähestyä kahdesta eri suunnasta: artisti tai julkkisnäkökulmasta tai sitten asiantuntija-osaaja näkökulmasta. Artistibrändissä on enemmän kyse viihde- tai kulttuurituotteesta kun taas osaajabrändissä markkinoidaan ensisijaisesti omaa työpanosta ja luodaan mainetta osaavana henkilönä. ElämänTimantti® työkalua voidaan soveltaa molempiin.
Henkilöbrändin ydinkysymys on: "mistä sinut
tunnetaan"? Miten artisti on positioitu tai mikä on asiantuntijan erityisosaamista?
ElämänTimantti® henkilöbrändityökalu mukailee Design
Management viitekehystä. Keskiössä on yksilön identiteetti ja arvot. Se
pohjautuu siis aitouteen, eikä ole mikään ulkopäin rakennettu kermakakku tai
"minuuden muokkausta".
Yksilön arvot ja persoonallisuus välittyvät elämämme eri
sidosryhmille tekoina ja sanoina; sekä henkilökohtaisesti että digitaalisesti.
Jos emme itse ole määritelleet omaa ydinosaamistamme tai ammatillisia
tavoitteita, miten voimme niitä muille viestiä? Olemmeko tietoisia siitä, mitä
viestimme? Ovatko lähettämämme viestit linjassa sen kanssa, mitä
tulevaisuudelta toivomme?
Tuotteistatko itsesi vai osaamisesi
Kuten yllä olevasta kuvasta näkyy, tuotteet ovat se
myytävä osa. Artistit voivat saada tuloja keikoista, teoksista,
lisenssituloista tai sponsoriyhteistyöstä. Osaajat puolestaan voivat myydä
osaamistaan työpanoksina tai tuotteistaa sen palveluiksi tai fyysisiksi
tuotteiksi. Hintaan vaikuttaa henkilön maine: onko artisti suosittu tai kuka on
ansainnut gurun arvon omalla alallaan. Guru saa kovempaa palkkaa, samoin hänen
kirjansa tai luentonsa myydään kovemmalla katteella. Se kuitenkin pohjautuu
osaamiseen ja tyytyväinen asiakas on hyvä mittari.
Osaamisen suojaaminen
Osaamisen suojaaminen ja immateriaalioikeudet ovat yksi
haastavimpia kysymyksiä luovan talouden tulonjaossa. Kaikki tiedämme, että
ideat ja luovuus on se arvokas asia, mutta miten sen pystyy kääntämään
tuloiksi? Tätä kirjoittaessani ahtaajat istuvat edelleen lakossa muutosturvan
puolesta.
Entä luovien ihmisten osaamisen turva, onko sille mitään
takeita?
Immateriaalioikeudet eli lainsäädännön suojauskeinot ovat patentti, hyödyllisyysmalli, mallioikeus, tavaramerkki ja tekijänoikeus. Esim. ElämänTimantti® valmennuksen suojauskeino ilman teknologiakomponenttia olisi siis lähinnä tavaramerkki, joka suojaa nimen käyttöoikeutta. Kuka tahansa voi alkaa vetämään henkilöbrändäysvalmennusta eri nimellä. Inhimillistä osaamista on kuitenkin vaikea kopioida.
Lainsäädännön lisäksi suojauskeinoja ovat sopimukset (esim. salassapitosopimus, omistus- ja käyttöoikeussopimukset) sekä ei-muodolliset osaamisen suojauskeinot. Tällaisia ovat esim. julkaiseminen, henkilöstön sitouttaminen, tehtävien osittaminen tai dokumentointi. Itse olen valinnut julkaisemisen blogin kautta. Startupeissa tai asiantuntijaorganisaatioissa henkilöstön sitouttamiseen ja rakenteellisen pääoman kehittämiseen tulisi panostaa erityisesti. Ne ovat merkittäviä yrityskauppatilanteissa.
Erityisiä haasteita luoville ideanikkareille ovat
erilaiset yhteistyöhankkeet, joissa mukana on sekä yrityksiä että
yksityishenkilöinä toimivia osaajia. Tällöin sopimusjuridiikkaan tulisi
kiinnittää erityistä huomiota alusta lähtien.
Henkilöbrändi antaa mainetta ja suojaa
Haluan siis vielä kertaalleen painottaa eri alojen
luoville ihmisille: panostakaa oman henkilöbrändin tietoiseen
rakentamiseen. Kun rakennat tietoisesti ja systemaattisesti omaa
mainettasi osaamisesi pohjalta, sekä julkaiset ajatuksiasi blogissa, se on oikasti yksi parhaita osaamisen suojaustapoja.
Samalla se toimii luovan ajattelijan markkinointivälineenä.
Työsuhteessa henkilöbrändeistä hyötyvät osaamisintensiiviset
asiantuntijayritykset, yrittäjänä henkilö itse. Myös työnhaussa henkilöbrändi ja oman
osaamisen markkinointi on suositeltavaa; mitä hyötyä on osaamisesta, jos ei
siitä kukaan muu tiedä?
Lähteet
Seliina Päällysaho ja Jari Kuusisto: Osaamisen
suojaaminen palveluja kehittävissä yrityksissä. Tekes 2006.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti