21.4.2015

Kati Jaakonen - nainen Hellapoliisi® tavaramerkin takana

Tavaramerkki on yksi tapa hyödyntää henkilöbrändiä. Ruokakirjailija ja nettipersoona Hellapoliisi resepteineen on  tuttu monelle kiireisille perheenäideille.  Hellapoliisi.fi sivustolla on kuukausittain noin 200 000 uniikkia kävijää  sekä noin 26,000 Facebook tykkääjää ja  9,400 Twitter seuraajaa. Piirretty kasvollinen logo ja selkeä pinkki-musta värimaailma sai minut uteliaaksi, mikä mahtaa olla tämän brändin tarina, ja päätin selvittää miksi Hellapoliisi on rekisteröity tavaramerkki ja miten kokki Kati Jaakosesta tuli Hellapoliisi.



- Hyvät nimet kannattaa suojata tavaramerkillä, suosittelee Kati Jaakonen

 
 
Kotiäiti hellaa  vahtimassa

Kaikki alkoi syksyllä  2005 kun Katin nuorin lapsi oli  1kk:n ikäinen.  Hän ajatteli, että kotiäitinä ollessaan voisi tehdä jotain muutakin hyödyllistä.  Koska Kati on kokki koulutukseltaan, ruokablogi tuntui luontevalta valinnalta. Päätös blogin perustamisesta  syntyi aika ex tempore, eteisessä.  Katin täti oli lähdössä kotiin miehensä kanssa  ja blogi perustettiin kirjaimellisesti siltä seisomalta.  Yhdessä keksittiin nimimerkki lintu75 (sillä nimellä Katin eno oli häntä pienenä kutsunut)  ja blogi sai nimekseen Hellapoliisi.  Se tuntui sopivalta naiselle, joka on koko ajan hellan ääressä laittamassa ruokaa.
Blogi avattiin Vuodatus.net alustalle, jossa Kati piti sitä harrastuksenomaisesti  pari vuotta.  Hän tunnustaa, ettei ole mikään tietokoneihminen, mutta sai apua bloggaavalta korttiaskartelija tädiltään sekä omalta 12-vuotiaalta lapseltaan, joka opetti äitiä digikameran käytön alkuun. Elämässä kuitenkin sattuu ja tapahtuu: Katista tuli neljän lapsen yksinhuoltaja.  Hän päätti tehdä harrastuksesta ammatin ja perusti toiminimen.  Yrittäjä-yksinhuoltajan alkutaival oli kaikkea muuta kuin helppo.  Toiminimen perustaminen ja Y-tunnus aiheutti sen,  että hän menetti  oikeuden soviteltuun päivärahaan ja yhteiskunnan tukiin, vaikka yksinhuoltaja olikin. Alkavalla yrityksellä ei ollut paljon tuloja, joten Kati työskenteli lisäksi kokkina osa-aikaisesti klo 9-13 viitenä päivänä viikossa alle 1000 euron bruttopalkalla.  Kati oli päättänyt selviytyä, ja kuin ihmeen kaupalla hän 3-4 tunnin yöunilla sai toiminnan käynnistettyä. 

Uusi miesystävä auttoi ammattimaisten nettisivujen rakentamisessa sekä kannusti käymään erilaisissa myyntitapaamissa.  Keittiöstä markkinointitehtäviin hyppääminen oli aikamoinen loikka, Kati tunnustaa. Piti lähteä rakentamaan verkostoja ihan uudenlaisiin piireihin ja opetella oikeastaan ihan uusi kieli.  Kati jakoi käyntikortteja ahkerasti erilaisilla messuilla ja kävi neuvottelemassa ruokakirjasta nimekkään kustantamon kanssa.  Finanssikriisi taisi silloin jo olla ilmassa ja kustantamo ehdotti lama-ajan keittokirjan tekemistä. Luovan esteetikon  ja kustantamon näkemykset eivät oikein kohdanneet, joten ruokakirja jäi odottamaan oikeaa tilaisuutta. 
Eräänä päivä Kati sai yllättävän puhelun hiekkalaatikolla.  Kului hetki,  ennen kuin  Kati tajusi, että tässä voisi olla hänen tilaisuutensa. ”Ootteeks te siis sellainen firma, joka tekee kirjoja” hän ehti huikata luurin, ja siitä sai alkunsa ensimmäinen Hellapoliisi keittokirja.
Oma naama kirjan kannessa arvelutti
Kustantaja ehdotti että kanteen pitäisi saada kirjailijan kasvot.  Ensimmäinen reaktio oli kauhistus;  ei hän nyt niin itserakas tyyppi ole, että oman naaman keittokirjan kanteen laittaisi! Kustantaja kuitenkin vakuutteli, että se on oiva tapa erottua. Satunnainen tapaaminen piirtäjä Ossi Hiekkalan kanssa muistui mieleen ja niin Hellapoliisi kuva lopulta piirrettiin valokuvasta deadlinen huohottaessa niskaan peräti kolmessa päivässä.   

Hellapoliisin pinkki-musta värimaailma on aidosti osa häntä itseään.  Se toistuu niin autossa, kodin ja työhuoneen sisustuksessa kuin kaikessa markkinointimateriaalissakin.  Melko alkuvaiheessa tuttavat totesivat, että nimi  on niin hyvä, että se kannattaisi suojata.  Ja niin Hellapoliisi nimi rekisteröitiin tavaramerkiksi vuonna 2007. Tällä hetkellä se on suojattu 12 luokassa. Myöhemmin myös yhtiön nimeksi tuli Hellapoliisi Oy ja sillä on hallussaan myös Pikkukokki tavaramerkki.

Kilpailumenestystä ja tuotekehitystä

Keittokirjat ja verkkosivusto  ovat saaneet erittäin hyvän vastaanoton. Hellapoliisi merkillä on markkinoitu eri aiheisia kirjoja,  sekä kirjamallista ruokakalenteria, jossa valmiit reseptit koko vuodelle.  Lehtipisteversioina on tehty pokkareita, joilla on 2kk myyntiaika.
Katin ensimmäinen kirja Hellapoliisi® palkittiin vuoden 2010 maailman parhaana keittokirjana bloggaajien sarjassa.  The Gourmand World Cookbook Awards -kilpailun on perustanut Edouard Cointreau, kuuluisien Cointreau-, Frapin- ja Rémy Martin -juomatalojen omistajasuvun jälkeläinen. Menestys herätti kiinnostusta Espanjaa myöten. Kati kertoi naurahtaen, että oli varsin mielenkiintoista yrittää selittää espanjalaiselle toimittajalle, mitä nimi Hellapoliisi tarkoittaa: pirttihirmua tai naispuolista poliisia, joka vahtii hellaa J  Sittemmin kilpailun järjestäjät ovat valinneet useita Katin kirjoja edustamaan Suomea. Viime vuonna häneltä oli ehdolla kolme kirjaa.  Itse kilpailu käytiin Pekingissä, jossa Kati oli myös paikalla.

Hellapoliisi brändiä on kotimaassa hyödynnetty jo useammissa  tuoteryhmissä: kertakäyttökäsineissä, Tacticin kanssa kehitetyissä Hellapoliisi lauta- ja korttipeleissä, sekä MySoda laitteelle kehitetty limutiiviste Pink Pommis. 

Hellapoliisi keskustelee ja ottaa kantaa
Vaikka Katilla on hymy herkässä, niin hänellä on aina ollut vahvat oma mielipiteet asioista.  Avoimena ja  puheliaana ihmisenä hänelle on luontevaa osallistua vilkkaasti keskusteluun myös sosiaalisessa mediassa. Häntä kiinnostaa myös yhteiskunnallinen vaikuttaminen.  Yrittäjien aseman kehittämiseksi hän perusti yhdessä yrittäjäkollegoidensa kanssa #sori15 liikkeen, joka onkin herättänyt paljon keskustelua pienyrittäjien tilanteesta. Sori#15 ryhmä on käynyt lobbaamassa asiaa eduskuntaa myöten  

Liiketoiminnan kehittäminen on kestävyyslaji
Kati on kertonut avoimesti oman yrittäjätaipaleen alkuhaasteista. Pikavoittoja ei ole jaettu, mutta kehitys on aina mennyt sykäyksittäin ja yllättävienkin käänteiden kautta.  Hän on oppinut että yrittäjän leipä tulee monista pienistä puroista, ja pitää olla valmistautunut yllättäviinkiin muutoksiin tai menetyksiin asiakassuhteissa tai perhepiirissä.   Yt-neuvottelujen irtisanomisarpa oli kova isku yrittäjän perheelle.  Tulevaisuus näyttää nyt kuitenkin jälleen valoisalta; yritys on onnistunut kasvamaan ja on taloudellisesti hyvässä kunnossa. Myös uusia tuotekehitysaihioita on kehitysputkessa, joten odotamme mielenkiinnolla mitä Hellapoliisin yhden naisen idearikas tuotekehitysosasto seuraavaksi tuokaan markkinoille.

3 kommenttia:

  1. Mä NIIN muistan tämän lintu75-blogin perustamisen ;) Hyvin on Kati hommansa hoitanut ;)

    VastaaPoista
  2. Kati, olet mahtava! Tsemppiä ja onnea, toivon menestymistäsi tulevillekin vuosille!

    VastaaPoista
  3. Kirjoittajana ihastuin Katin luovuuteen ja pitkäjänteisyyteen tavaramerkin ja brändin rakentamisessa. Tarinoita riittää. Way to go!! :)

    VastaaPoista