13.4.2015

Millainen on hyvä artistibrändi?

Artistibrändäys ja tavaramerkit ovat esillä 27.4.2015 Helsingissä Maailman henkisen pääoman päivän seminaarissa. Johdantona tulevaan pieni katsaus artistibrändeihin liiketoiminnan näkökulmasta. Kirjoitus on julkaistu aiemmin ElämänTimantti ja henkilöbrändit digiajassa -blogissa.   Tulevissa kirjoituksissa pureudun syvemmin brändipääomaan erilaisten esimerkkien kautta.

 

Tiistai 30.9.2014 klo 8:27 - Heli Sirkiä

Vaihdoin eilen ajatuksia Ville Tolvasen kanssa artistibrändistä ja ylipäätään digitalisoitumisen vaikutuksista eri alojen ansaintamalleihin. Ville nosti esimerkkeinä mm.
Kotiteollisuuden, Metallican ja Cheekin.  Varmasti kaikki olemme samaa mieltä, että Cheek on loistava esimerkki artistibrändistä, mutta kuinka moni on tullut ajatelleeksi artistiyhtiötä brändin takana?

Vanhemman polven muusikot toimivat usein ohjelmatoimistojen ja levy-yhtiöiden kautta. Nykyään yhä useampi muusikko suhtautuu työhönsä yrittäjämäisesti. Alan ansaintamallit ovat muuttuneet digitalisoitumisen myötä ja brändin merkitys on kasvanut.  Kuten Nikella tai H M:llä, myös artistilla brändi on tärkeä varallisuuserä.  Samoin oma levymerkki tai levy-yhtiö. Keikkamyynnin tai manageroinnin voi ulkoistaa. Tulolähteinä artisteilla ovat levymyynnin tai latausten lisäksi mm. tekijänoikeuskorvaukset, keikkatuotot, lisenssituotteet ja erilaiset yhteistyösopimukset.  Antti Tuisku on tehnyt kirjan ja äänikirjan sekä esiintynyt musikaaleissa ja äänirooleissa animaatioelokuvissa.  Madonna on julkaissut myös
lastenkirjoja, Beyoncélla on nimikkotuoksunsa.

Verotus on tunnetusti artistiyrittäjien haaste. Jos teet hittibiisin, niin sen tuotot kohdentuvat yhdelle verovuodelle ja verotuksessa ne tulkitaan henkilökohtaiseksi tuloksi, vaikka artistilla olisi oma yritys. Ruotsissa tekijänoikeuspalkkiot voi tilittää suoraan artistiyhtiölle yrityksen tulona.

Mutta palataan Cheekiin.  Suomessa osa artisteista esiintyy omalla nimellään, osa on ottanut taiteilijanimen, kuten Chisu, Elastinen tai Cheek. Taiteilijanimi on tavallaan oiva tapa pitää erillään artistibrändi eli ”työminä” ja henkilökohtainen elämä. Luonnollisesti ne eivät voi olla kovin kaukana toisistaan. Artistin musiikki lähtee aina persoonasta, erityisesti jos hän itse tekee musiikkinsa. Cheek on jännä yhdistelmä tietoista brändin rakennusta ja Suomen mittakaavassa historiallista yleisömenestystä: kaksi loppuunmyytyä stadionkeikkaa.

Taustalla on intohimoisesti nuoruudestaan lähtien riimejä kirjoittanut nuori mies, joka opiskeli itsensä työn ohessa tradenomiksi.  Ensimmäinen levytyssopimus syntyi jo vuonna 2003 ja vuonna 2011 hän perusti oman levymerkin ja osakeyhtiön Liiga Music Oy:n.  Tämän lisäksi Cheekillä on toiminimi.  Yhtiön ensimmäisen tilikauden liikevaihto oli 26.000 euroa, toisena vuonna päästiin jo 728.000 euroon eli kasvua oli 3400%. Liikevoitto prosentit olivat ensimmäisenä vuonna 58% ja toisena 81%. Mielenkiinnolla odotan, millaiseksi seuraava tilikausi muodostuu. Stadionkeikkojen tuotto kun ei ihan huono ole, jos vertaa tapahtumaa esimerkiksi jalkapallon SuperMatchin Arsenal-Manchester City
tuottoon.

Cheek on tehnyt huikean uran ja pitkäjänteisesti työtä. Menestys siis hänelle suotakoon. Jokin hänen musiikissaan ja persoonassaan on onnistunut puhuttelemaan suomalaisia, ja hyvä niin. Juuri tällaisia esimerkillisiä edelläkävijöitä tämä maa tarvitsee. Kiitos, Cheek.


Lisää aiheesta:

Teosto: Brändi on artistin arvokkain pääoma
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti