23.4.2015

Henkilöbrändäys ja aitous

Jostain syystä henkilöbrändäys nähdään edelleen vähän epäaitona ja turhanpäiväisenä touhuna. Puhumme usein henkilöbrändin rakentamisesta tai imagon kiillotuksesta. Pohdimme miten hyvin luotu brändikuva vastaa todellisuutta. Entä jos puhuttaisiinkiin omiin arvoihin nojaavan itsensä näköisen elämän luomisesta ja brändin kehityssuunnasta?


Luota vaistoosi ja kuuntele sydäntäsi . 


Vuonna 2012 puhuttiin mediassa vielä ihmisten tuotteistamisesta ja ihmisarvoon kohdistuvista uhkakuvista, nyt on onneksi jo siirrytty puhumaan aitoudesta. Entä jos puhuttaisiinkiin omasta totuudesta: sen määrittelystä, viestimisestä ja visuaalisesta brändäämisestä?  Näin asian muotoilevat nimittäin markkinoinnin ja valmennuksen ammattilaiset Melissa Dawn ja John Germain Leto uudessa Heart Based Business Coaching –valmennusohjelmassaan.
 
  • Find Your Truth
  • Speak Your Truth
  • Brand Your Truth
 
Joo joo... taas jotain elämäntapayrittämistä - Sandals and Candels -osastoa, toteavat varmaan kriittisimmät lukijat tässä kohtaa. Mutta hetkinen, mietitäänpä tarkemmin.
Koko idea arvolähtöisessä brändäyksessä perustuu nimenomaan oman kutsumuksensa ja arvojensa löytämiseen ja hyväksymiseen. Do what you love. Niinhän meille opetetaan. Find your passion, follow your calling. Eikö vain?
Aidossa ja totuudenmukaisessa henkilöbrändäyksessä lähdetään nimenomaan sisältäpäin, ja sitä kautta löydämme elämäämme ne samanhenkiset ihmiset ja asiakkaat,  toivottavasti myös työnantajat tai työntekijät. Usein kuulen kuitenkin sanottavan, että ihmiset ”brändäävät itsensä jotakin varten”.  Voiko silloin oikeasti kuunnella sydäntään ja olla lojaali itselleen?

Kehitystä tuotemyynti edellä

Startup maailma puolestaan on hyvin tuotekeskeinen. Lähdetään jostain tarpeesta, kehitetään siihen ratkaisu, monistetaan tuotetta ja kassakone kilisee. Ajatellaan kuin kone. Niinhän se liiketoiminta menee, tässä olen samaa mieltä Parantaisen Jarin kanssa: liiketoiminta on kone :)  
Eivät nämä kaksi maailmaa toki sulje toisiaan pois. Itseasiassa sydämellä ajattelevien universalistien tulisi oppia myös ajattelemaan työtään talouden tunnuslukujen kautta ja toisin päin: taloudellista menestystä tavoittelevien olisi hyvä muistaa, että raha on vain mittari. Onnellisuus tulee jostain muualta.

Happiness is when what you think, what you say, and what you do are in harmony. Mahatma Gandhi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti